tekst

Nieuwe artistieke directie Netwerk

De raad van bestuur van Netwerk heeft het genoegen de aanstelling van Pieternel Vermoortel en Els Silvrants-Barclay aan te kondigen, die vanaf september Paul Lagring opvolgen als nieuwe artistieke directeurs.

 

 

De jury koos voor het dynamische duo om hun vernieuwende inzichten en hun plan dat Netwerk verder internationaliseert zonder lokale verankering uit het oog te verliezen.

De nieuwe directie zal inhoudelijk drie grote lijnen uitzetten die ze in episodes op elkaar laten ingrijpen. Wat kan de kunstenaar bijdragen aan stedelijke transformatie en maatschappelijke transitie, waarvan ook Aalst getuige is? Waar ligt het potentieel en de problematiek van instituties en hoe kan de kunst deze dynamiseren? Welke condities bepalen de culturele productie van vandaag en hoe deze faciliteren? Vanuit deze inhoudelijke lijnen zoekt het duo telkens aansluiting met bredere maatschappelijke thema’s.

Netwerk kiest ervoor om te blijven inzetten op de creatie van nieuw werk en houdt zijn rol aan als kwaliteitsplatform voor nieuwe of (te) weinig zichtbare kunstenaars. Er blijft daarbij aandacht voor de kunstenaars uit de eigen regio, maar deze worden geschakeld aan internationale tendensen. De nieuwe directie wil ook het potentieel van de schitterende eigen infrastructuur verhogen door crossdisciplinaire programma’s uit te werken en de opstart van een (internationale) creatieresidentie. Met de Stad Aalst wordt momenteel een structurele samenwerking geformaliseerd rond Kunst in de Openbare Ruimte, wat tot meer lokale verankering zal leiden.

Els Silvrants-Barclay (°1980) leidde voor haar aanstelling CAHF, een collaboratief kennisplatform opgetrokken rond de collecties van vier hedendaagse kunstmusea in Vlaanderen: S.M.A.K., Mu.ZEE, M HKA & Middelheimmuseum. Hiervoor coördineerde ze de ManaMa theaterwetenschappen en doceerde ze danstheorie aan de Universiteit van Antwerpen. Ze stond mee aan de wieg van SPIN, een artist-run onderzoeksplatform rond de kunstenaars Hans Bryssick, Kate McIntosh en Diederik Peeters. Van 2004 tot 2009 werkte ze als curator en artistiek directeur voor verschillende tentoonstellingen, projecten en organisaties in China waaronder het Dashanzi International Art Festival (curator, 2004-2006), Platform China Contemporary Art Institute (artistiek directeur, 2005-2006), Convergence Satellite Exhibition Beijing Biënnale (met Feng Boyi, 2006). In 2005 richtte ze The Institute for Provocation (Beijing) op, een werkplaats voor kunstenaars en architecten.

Pieternel Vermoortel (°1981) is medeoprichter en directeur van het curatorial institute FormContent. Het meest recente project van FormContent, “The Subject Interrupted”, kijkt naar de motivaties en condities van culturele productie. Ze doceert curatorschap aan TEBEAC in KASK, Gent en was eerder verbonden aan Goldsmiths, University of London. Ze gaf ook les aan LUCA, in Brussel, and HISK, in Gent. Vermoortel schreef reeds onder andere voor Art Agenda en Metropolis M, en stelde publicaties samen waaronder Cave#1: Territories (met Els Silvrants-Barclay, 2016), It’s Moving from I to It (2014), The Responsive Subject (2011), and Out of the Studio (2008). Recente tentoonstellingen zijn Practicing the Habits of the Day, in ICA Singapore (2016); The Play, met Tim Etchells, Tate Modern, Londen (2015), If I Can’t Dance, Amsterdam (2015); en The Young People Visiting Our Ruins See Nothing But a Style, in GAM, Turijn (2010).