openingsevent

Orkest!

Oliver Beer / Rubén D’hers / Nicolas Field / Julian Sartorius / Michael Schmid / Konrad Smoleński / Rutger Zuydervelt

ZA 06.12 2014 — 20:00

Raoul de La Roche Aymon

De tentoonstelling Orkest! bespeelt het volledige Netwerkgebouw. Op de openingsavond mag het nog grootser en wordt het podium zelfs uitgebreid naar de hele stad Aalst. Vanop het dak van Netwerk wordt de tentoonstelling officieel geopend met een concert voor 23 scheepshoorns van Heleen Van Haegenborgh en wordt de installatie van Konrad Smoleński gevoed door een drumsolo van Julian Sartorius.

Heleen Van Haegenborgh Signaux op scheepshoorns

Pianiste/componiste Heleen Van Haegenborgh koos voor haar debuut-cd Signaux scheepshoorns als muzikale tegenstem voor haar piano. Via youtube ontdekte ze Raoul de La Roche Aymon, een Fransman die scheepshoorns verzamelt. Uit zijn collectie met meer dan 300 hoorns koos ze er 23 uit, samen goed voor een bereik van twee octaven. Daarvoor liet ze de Fransman een klavier bouwen dat de hoorns bedient. Een soort scheepshoornorgel – hoorbaar tot enkele kilometers ver – want een volumeknop bestaat er niet. Wanneer een toets wordt ingedrukt, wordt er gecompresseerde lucht door de hoorns geperst: een binaire actie – de hoorn blaast of blaast niet – er is geen middenweg, het is alles of niets. De klank wordt enkel gekleurd door het geluid te laten weerklinken in de open ruimte, in dit geval de stad Aalst.

Julian Sartorius drumsolo

De installatie Everything Was Forever, Until It Was No More van Konrad Smoleński (Pools Paviljoen Biënnale van Venetië 2013) gebruikt de geluiden van alle werken in de Orkest! tentoonstelling en verwerkt ze dagelijks tot een unieke orkestrale performance. Op de openingsavond speelt percussionist Julian Sartorius in het werk van Smoleński een drumsolo die wordt opgenomen als extra geluidsbron voor diens installatie. Tevens wordt de drum deel van het werk – naast de klokken en de luidsprekers – en vormt zo het extra resonerend object tijdens de dagelijkse performance.